Magistra Michaela Blau je spoluzakladatelkou a ředitelkou školky Nekonečný příběh – krásného místa s rodinnou atmosférou, na níž se podepsala i společnost ELIS DESIGN. O svém projektu i zkušenostech s našimi hračkami zajímavě a obsáhle poreferovala:
Projekt naší školky promýšlíme od samého začátku do posledního detailu. Po kompletní rekonstrukci jsme se vrhli na výběr hraček. Zakládáme si na výjimečnosti, designu, minimalismu a multifunkčnosti.
Výběrem hraček jsme strávily mnoho času a firma ELIS DESIGN nás chytila za srdce nejvíce. Nekoukáme jen na hračky, ale i na příběh, díky kterému hračky mohly vzniknout. Majitelé Novotní mají příběh podobný tomu našemu. Inspirovala je jejich dcera; a také nedostatečná nabídka na trhu.
Nekonečný příběh vznikl přesně ze stejného důvodu. Jsme dvě maminky, které spojila stejná vize. Vytvořit dětem místo, kam se budou těšit, kde se budou přirozeně rozvíjet, sbírat další zážitky a žít pohádkové dětství. Přály jsme si, aby školka připomínala co nejvíce domácí, příjemné a bezpečné prostředí, které zároveň bude čisté, vkusné, minimalistické a zároveň praktické.
To se nám právě i díky ELIS DESIGN podařilo dotáhnout do konce. Jejich hračky splnily všechny naše požadavky. Jsou multifunkční, bezpečné, dřevěné, promyšlené, kvalitní, designové, a také montessori.
Multifunkčnost hraček má velké plus – stačí jich málo, zabaví všechny věkové kategorie a lze s nimi vymýšlet různé modifikace aktivit a her.
Koncept naší školky klade důraz na rodinný a individuální přístup. Nejsme vyloženě montessori školka, ale náš vlastní program „Dětský svět“, který je inspirovaný dlouholetou praxí, se o prvky montessori pedagogiky opírá.
Ve školce milujeme práci s domečkem „Activity board“ – pastelové barvy zapadají do konceptu naší herny a dodávají nádech pohody. „AB“ baví i ty nejmenší roční děti. Jeden takový domeček v sobě skrývá tolik možností a skvěle jej uplatňujeme v našem vzdělávacím programu „Dětský svět“. Děti se učí kreativitu, zručnost, logiku, trpělivost, rozvíjí motorické dovednosti a poznávají bezpečným způsobem i praktický život. Acitivity board roste s dětmi a každé dítě si tam najde svou aktuálně preferovanou činnost. Nenuceným a zábavným způsobem rozvíjí a takové hračky v naší školce potřebujeme. Ve školce umí děti dát hračkám pěkně zabrat, do domečku se též rády schovávají, ale díky dřevěnému zpracování to je „držák“ a zvládne i naši plnou školku.
Pro děti je velmi důležitý i vztah k přírodě a čas strávený venku, i proto jsme hledaly pro školku místo blízko přírody (což v centru Prahy není vůbec samozřejmostí). Ale když zrovna počasí nepřeje, je nutné si poradit v herně. Každý rodič ví, že je těžké vybavit prostor tak, aby měl vše, co děti milují, co je rozvíjí, podněcuje ke zdravému pohybu a hračky nezaberou veškerý prostor. I tady u nás ELIS DESIGN zabodoval. Montessori houpačka, Piklerové trojúhelník a suchý bazének jsou skvělými parťáky. Do našeho prostoru opět skvěle zapadly a hlavně jsou neuvěřitelně multifunkční.
Jsme moc rády, že jsme se takhle rozhodly a do školky pořídily hračky, které nejsou pro školkové prostředí typické. S vaší firmou zůstáváme v kontaktu, těšíme se na další novinky, které plánujete, a také na to, až vše vyzkoušíme v „terénu“ během našich dalších akcí.
Školka je určená pro děti od 1 do 4 let, nemohla jsem tak odolat zvědavosti a vyptala se i na detaily práce s těmito nejmenšími cvrčky. Odpovědi paní Michaely jsou velice inspirativní a zajímavé:
Napomáháte dětem nějak při hraní?
V naší školce se držíme krásného motta „Neotvírejme dětem dveře, ale pomozme jim najít ten správný klíč, aby si je otevřely samy.“
To stejné platí i při hře. Spontánní hra je pro vývoj dětí velmi důležitá. Podporuje individuální potřeby každého dítěte. Při volné hře si děti určují s kým a s čím si budou hrát. Ve školkovém prostředí je k tomu potřeba vytvořit vhodný a bezpečný prostor a vybrat pomůcky či materiál, který ke hře motivuje a vybízí. I z toho důvodu je nám blízký minimalismus a hračky, které mají smysl.
S dětmi pracujeme individuálně a tak i děti vybízíme k poznávání dle jejich potřeb a zájmů. Klademe velký důraz na to, co každé dítě zajímá. Tak pracujeme i s hračkami od ELIS DESIGN. Jak jsem již několikrát označila tyto hrací prvky za multifunkční, tak i tady se musím opakovat. Právě tyto hračky nám umožňují mít toho v herně málo a přesto zaujmout všechny děti. Například Piklerové trojúhelník není jen prolézačka a skluzavka, která podporuje objevování pohybových možností, ale může se proměnit ve skvělou dráhu pro auta (na skluzavku lze vytvořit různé překážky, použít samolepky apod.) anebo se může stát skvělým bunkrem. Fantazii se meze nekladou a to na těchto hračkách milujeme.
Každé dítě je jiné a tudíž nelze říct, od jakého věku konkrétní hračky pořídit. Stejné je to i s hrou. Jsou děti, které milují poznávání a zkoumají již velmi brzy a jsou děti, které jsou více opatrné. Vždy jsme k ruce a konkrétní situace řešíme individuálně a podporujeme u všech dětí jejich vlastní tempo.
Funguje mezi dětmi nějaká spolupráce?
Čím méně hraček, tím více jsou děti motivovány ke hře a spolupráci mezi sebou. Konstrukce hraček od ELIS DESIGN je pevná, bezpečná a děti si tam s přehledem můžou vyhrát ve větším kolektivu. Kapacita naší školky je pouze 12 dětí, takže o hračky není rvačka a každý si během dne užije to, po čem touží.
Máme věkově homogenní třídu dětí od 1 do 4 let. Tady spolupráce probíhá obzvlášť krásně a i z toho důvodu podporuji takto namíchané mini školky. Starší děti se stávají opatrovníky, milují péči o mladší (především holčičky), mladší naopak hltají vše, co od starších kamarádů přichází. Učí se navzájem říct si o pomoc, pomoc přijmout, být ohleduplný.
Jak to vidíte ohledně bezpečnosti?
Podporujeme děti, aby bezpečně zkoumaly, aby poznaly, čeho jsou schopné, aby se učily. Vybíráme jedině hračky, kterou jsou bezpečné, neboť bezpečnost je priorita. Samozřejmě je nutné vždy zvážit, co jednotlivé děti zvládnou, v čem je potřeba je lépe nasměrovat a kdy je potřeba podat pomocnou ruku.
Měla byste nějaké tipy pro rodiče, kteří děti s montessori hračkami právě seznamují?
Jsem v této profesi již několik let, ale mým největším učitelem se stala moje dcera. Od malička je zvídává. S montessori hračkami jsme začali velmi brzy a teď v roce si již krásně vyhraje sama. Nezáleží tedy na věku, ale každá maminka ví nejlépe, co její dítě zajímá, na co je připravené a co rádo prozkoumá. Osobně si myslím, že do těchto hraček se vyplatí investovat. Nejsou to hračky na chvíli, ale rostou s dítětem. Zároveň není nutné být nutně příznivcem montessori pedagogiky. Všechny výše zmíněné hračky jsou jednoduché a poskytují dostatek prostoru pro fantazii. Pokud si je děti nezamilují hned, zamilují si je rychle posléze s podporou rodičů/dospělých.
Paní Michaele moc děkuji za úžasný rozhovor a přeji mnoho krásných dnů v jejich Nekonečném příběhu!
Za tým ELIS DESIGN,
Eliška Dokoupilová